Wspomaganie
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek, polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki.
W szczególności w zakresie:
- wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty,
- realizacji podstaw programowych,
- rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania,
- potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów zewnętrznych,
- innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje w szczególności:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb dzieci oraz indywidualizacja procesu kształcenia i wychowania przedszkola, szkoły lub placówki,
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Szczegółowy zakres wspomagania jest realizowany po zdiagnozowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki swoich realnych potrzeb.
Profilaktyka
Działania profilaktyczne wspierają wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
Profilaktyka obejmuje w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I–III szkoły podstawowej,
- planowanie i realizację zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- współpracę w zakresie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- pomoc w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- pomoc w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego,
- udzielanie nauczycielom i specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; w tym działania mające na celu przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych związanych z używaniem przez uczniów i wychowanków środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych,
- edukację dotyczącą ochrony zdrowia psychicznego,
- wsparcie merytoryczne nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem.
Zadania profilaktyczne realizowane są w formie:
- porad i konsultacji,
- udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów,
- udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
- warsztatów,
- grup wsparcia,
- wykładów i prelekcji,
- prowadzenia mediacji,
- interwencji kryzysowej,
- działalności informacyjno-szkoleniowej.