Przykłady "Dobrych Praktyk" SP Szare

Uczniowie naszych szkół po powrocie z nauczania zdalnego borykali się z różnymi problemami,

głównie z trudnością przestawienia się na system szkolno-lekcyjny – 45min. lekcji – którą trzeba wysiedzieć i skupić swoją uwagę, czy brać w niej aktywny udział.

Kolejnym problemem była zła współpraca w zespole klasowym a raczej jej brak po nauczaniu zdalnym – uczniowie oddalili się od siebie, nie widzieli potrzeby współdziałania.

PODJĘTE DZIAŁANIA NAPRAWCZE:

W naszej placówce dużym wsparciem i zainteresowaniem okazały się lekcje, na których nauczyciele wprowadzali zajęcia w formie zabaw integracyjnych – na nowo scalające ze sobą zespoły klasowe. Zabawy integracyjne mają nauczyć-przywrócić komunikację z rówieśnikami i dorosłymi. Dzięki nim dzieci wiedzą, jak pracować w grupie i nawiązują ze sobą kontakt.

Jaki właściwie cel mają tego rodzaju zajęcia?

Podnoszą gotowość do współdziałania,

doskonalą umiejętności komunikacyjne w grupie,

rozwijają przyjazne stosunki z rówieśnikami,

zaspokajają potrzebę akceptacji,

podnoszą poczucie własnej wartości,

kształtują umiejętności związane z wyrażaniem własnych emocji, uczuć i myśli.

Propozycje takich zabaw wprowadzonych u nas w szkole;

Siadamy wszyscy w kole na krzesłach, plecami do siebie. Jedna osoba chodzi poza kołem i mówi – niech wstaną wszyscy ci, którzy tak samo jak ja lubią/nie lubią ………………… (tutaj wymieniają dowolnie np. lody czekoladowe, czytać książki itp.). Te osoby, które wstaną zmieniają się miejscami, siada też osoba, która mówiła, kto zostanie bez miejsca ten ponownie wymawia formułkę.

Siadamy w kole na krzesłach, jedno krzesło jest wolne. Osoby siedzące obok wolnego krzesła starają się zorientować i jak najszybciej położyć swoją dłoń na wolnym krześle, ta osoba której pierwszej się to uda wskazuje po imieniu na inną osobę z koła, która ma zająć wolne krzesło – ma się przesiąść. Pozostawione po sobie wolne krzesło ponownie zajmują przez położenie swojej dłoni na nim osoby siedzące obok niego, tak która pierwsza się zorientuje i to uczyni znowu wskazuje inną osobę z koła… Tak zabawa toczy się dalej.

Siadamy w kole, jedna osoba obrócona tyłem do koła stoi przy ścianie i mówi „start”. W tym czasie osoby siedzące podają sobie po kolei piłeczkę. Kiedy osoba stojąca tyłem powie „stop” piłka się zatrzymuje a osoba, która trzyma piłkę musi wymienić np. 5 wyrazów na dana literę, którą wymieni osoba stojąca, podając piłkę dalej. Jeśli nie uda się jej tego zrobić w ciągu kiedy piłeczka obiegnie koło i wróci do niej z powrotem, wtedy ona zmienia osobę stojącą. Z kolei, jeśli uda się jej, to wtedy osoba stojąca ponownie obraca się tyłem i rozpoczyna od nowa całą rundę.